kesian budak ini

ketika berblogwalking td... aku terbaca 1 en3 budak ni... maaf la aku kata budak sebab mmg da nama blog nya budakfadhilah (sapa mau baca detail pegi jln2 kat blog dia).. bukak jak en3 nya.. sudah ada perkataan yg tidak enak disitu.. tapi aku x salahkan dia la.. mesti ada sebab.. baca punya baca.. mmg betullah....

kesian jugak bila dpt taw yang dak kelas dia d maki2 oleh chegu sendri....... yang paling xsedap didengar apabila... chegu sendri ckp ba, alif, ba, ya dgn diorang...... adui... napa la smpai cmtu chegu2 sekarang ni... taw la awk(chegu) tu mnusia biasa jugak.. tp title chegu yg ada pada awk tu mencerminkan peribadi... kalau ya pun sekali marah.. jgn la lepaskan kata2 yang mcm tu dgn student... kata2 itu kan 1 doa... kami as student ni mgharapkan sesuatu yg baik keluar drpd mulut2 chegu... tapi klu da ini yg disebut....... um.. ntahla.... pandai2 la kamu fikir.....

1 jugak fenomena yang aku rasa xbgus skrg ialah maki2.... seperti sudah jd tabiat utk semua menyebut words... eg: b**i. s**l. p*****k(astaghfirullah hal azim.. ampunkan aku sebut bnda2 ni). napa ek??? semalam aku tgk cerekarama tv3(ntah napa mau tgk tba2... lama sudah x layan tv ni)..... ada 1 babak yg aku rasa kita ptut sedar dgn hakikatnya... bahawa 'ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus padahal dia sendiri xbetul' dan itu sama lah jugak dengan kita bercakap kasar dgn anak kita tapi bila dia ckp kasar ngan kita,,,,, barulah kita pun sebok mau marah.. ckp dia tu kurang ajar, biadap dan sama waktu dengannya..... padahal dari mana dia dpt semua tu....?? haaa fkr2 kan lah...

berbalik pada crita budak ni.. aku smbung balik....... dia kata chegu dia tu banding2 kan batch diorang dgn batch sebelumnya n x layak mau cemerlang dlm SPM... um ni lgi 1.... apa2 lah daya kita utk banding2 kan setiap mnusia tu.. msg2 ada kelebihan n kekurangan.. so jgn lah sebut bnda2 mcm tu yg boleh melunturkan semangat org lain... tapi aku paham prasaan budak ni.... sbb aku pun prnh kena.... lec bnding2 kan batch aku dgn senior2..... mmg sedih jugak la... tp mau buat cmna..... org kata rambut sama hitam.. hati lain2..... kerana nila setitik rosak susu sebelanga..... kerana sorang yang malas, abis 1 kelas kena huhu (maafkan jika lec tu baca en3 ni... niat hanya mau berkongsi pnglaman)

um ok la... da byk aku berceloteh ni... boring plak org yg membaca nanti...... cuma ada few words lg mau hbiskan.... aku minta maaf jika ada sapa2 yg terasa ka... tiada tdetik niat sikit pun... n aku jugak bg pndpt ats pglaman aku yg pernah dan sedang jd student & jugak yg pernah mengajar student..... mmg tugas chegu tu sgt berat...... btw aku salute dgn warga pendidik... n bterima kasih dgn semua yg pernah mdidik aku dr kecil smpai la besar( tp x besar2 jugak)...... cmna pun teruk pun chegu2 ni tp jasa kamu tiada tolok bndingnya... n aku x sebelah mana2 pihak.. yg mana baik jadikan tauladan mana buruk anggaplah mcm seladang hehe.....

p/s- maafkan lah kesalahan yg dilakukan terhadap kita agar jiwa pesalah dan disalahkan, tenang sepanjang masa....

Comments

Popular posts from this blog

Berak merata - rata!!!

jemputan kahwin

Aku Berfoya-foya